PERDANA MENTERI Israel Benjamin Netanyahu pada Sabtu menuduh pegawai Eropah bersikap hipokrit kerana mengkritik keputusan Presiden AS Donald Trump untuk mengenali Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel.

Walaupun dia tidak merujuk kepada mana-mana pemimpin, Netanyahu berkata para pemimpin yang sama telah gagal untuk mengutuk serangan roket ke wilayah Israel dari Gaza.

Dia mengeluarkan kenyataan itu sebelum berlepas dari Lapangan Terbang Ben Gurion ke Perancis, di mana beliau akan bertemu dengan Presiden Perancis Emmanuel Macron pada hari Ahad.

Perancis dan beberapa pemimpin tertinggi Eropah lain telah melancarkan serangan terhadap Trump berhubung isu itu dan menganggap seolah-olah sengaja membangkitkan kemarahan negara-negara Arab dan dunia Islam.

Protes dan demonstrasi terus merentasi Tebing Barat dan Gaza pada Sabtu iaitu hari ketiga yang berikutan pengumuman Trump itu .

Tentera berkata, setakat ini berlaku beberapa pertempuran di lebih 20 lokasi.

Tentera Israel berkata kira-kira 600 rakyat Palestin membaling bom api dan membakar tayar ke arah tentera Israel.

Menurut tentera Israel mereka telah menyerang gudang dan tapak pembuatan senjata puak pejuang Palestin dan ia dilakukan bagi membalas serangan yang dilancarkan ke arah wilayahnya.

SUMBER : ASTROAWANI